Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel en Eric Corton brengen op Goede Vrijdag de passietijd dichterbij met het unieke hoorspel ‘Over Lijden’. In dit hedendaagse passiestuk duik je als luisteraar diep in het hoofd van Olivier Malenstein en zijn strijd om grip te krijgen op zichzelf, zijn omgeving en zijn eindeloze gedachtestroom. Een moderne vertelling over groot en klein menselijk lijden, waarin de vertelling en de muziek van o.a. Igor Stravinsky, John Williams, Gustav Mahler en Johann Sebastian Bach naadloos samenkomen.
Samensmelting muziek en verhalen
Phion en Eric Corton zijn geen onbekenden van elkaar. De geboren Oosterbeker en het orkest ontwikkelden de afgelopen jaren samen meerdere geslaagde podiumproducties en weten elkaar als vanzelfsprekend te vinden in toon en ambitie. De coronacrisis gaf aanleiding tot het vinden van een verfrissende vorm om muziek en verhaal samen te laten komen in een prikkelende beleving.
Ouderwets hoorspel in vernieuwde vorm
‘Over Lijden’ is een ouderwets hoorspel in een vernieuwde vorm, waarbij gebruik wordt gemaakt van een mix van 2D- en 3D-geluidstechnieken. Prachtige muziekopnames van Phion smelten samen met het verhaal van een man die, om hem onbekende reden, wakker wordt in een wereld waar hij geen contact mee kan krijgen. De strijd die hij vervolgens voert, woedt in hem. Zijn twijfels, pijnlijke herinneringen, frustraties, spijt en onbegrip ballen zich samen in een verzet dat niet verder lijkt te reiken dan zijn eigen gedachten. En ondertussen draait de wereld om hem heen genadeloos door.
Traditionele passiemuziek en hedendaagse composities
Waar een traditioneel passiestuk de lijdensweg van Jezus Christus als uitgangspunt heeft, wordt juist deze huidige tijd aangegrepen om een hedendaagse lijdensweg te schetsen. Phion stelde hiervoor een muzikaal programma samen waarin traditionele passiemuziek wordt afgewisseld met meer hedendaagse composities waarin het lijden doorklinkt. Het orkest wordt breed ingezet; van Henry Purcell tot John Williams en van een klein intiem ensemble zoals bij Johan Sebastian Bach tot het grote orkestrepertoire met ‘Danse Sacrale’ uit Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky.
De hybride vorm die ontstaat, zorgt voor een buitengewone luisterervaring. Het hoorspel laat zich het best beluisteren met koptelefoon of oordopjes. Niet alleen om de opnames van het orkest ten volle te laten binnenkomen, maar ook om je door het 3D-hoorspel-effect bijna letterlijk te begeven in de geest van Olivier Malenstein.
Het hoorspel is online te beluisteren vanaf vrijdag 2 april. Voor meer informatie zie www.phion.nl.
PROGRAMMA
Johannes Sebastian Bach ‘Erbarme dich’ uit Matthaüs Passion
Henri Purcell The Plaint: ‘Oh let me weep’ uit de ‘Fairy Queen’
John Williams Schindler’s List
Gustav Mahler ‘Urlicht’ uit ‘Des Knaben Wunderhorn’
Edward Elgar Elegy for strings
Hendrik Andriessen ‘Portement de Croix’ uit ‘Mirior du Peine’
Igor Stravinksy ‘Dance Sacrale’ uit Le Sacre du Printemps
CONCERTINFORMATIE
Otto Tauks chef-dirigent
Cindy Albracht – viool
Eric Corton concept/tekst/regie en de stem van Olivier Malenstein
Christianne Stotijn mezzosopraan
Maarten Engeltjes countertenor
Diana Sno stem Marleen
Indy Corton stem Tamar
Benno Hoogveld stem dokter
Cynthia Abma Voice-over
Bart Jansen creatief producent
Kees Kroot opnametechniek en montage